Self myofascial release (SMR) del 1: Massera utsidan av benet

Den enkla förklaringen till varför du ska massera musklerna innan du tränar är att det förbättrar kvaliteten på muskulaturen. Det i sin tur skapar möjligheter för en ökad prestationsförmåga och minskar risken för skador.

Jag använder vanligtvis foam roller, Tiger tail, The Stick, lacrossebollar, tennisbollar, golfbollar och produkter från TP Therapy. Men det finns många olika redskap på marknaden med liknande funktion.

För vem är det bra?

Personer med löparknä är väldigt strama i den här strukturen. Att mjuka upp vävnaderna är en del av lösningen. Om ditt knä ”kollapsar” inåt vid exempelvis knäböjsövningar kanske strukturen också är stel och då kan det bli bättre om du bland annat rullar på utsidan av låret.

Hur länge ska man hålla på?

Arbeta 30-60 sekunder per område. Punkter med ömhet kan man lägga lite mer tid på.

Så här kan du arbeta med IT-bandet/TFL för att mjuka upp den strukturen:

SMR med foam roller:

Foam roller

Foam roller från Eleiko Sport

SMR med TP Therapy-produkter:

TP Therapy-produkter

TP Therapy Quad roller längst ner

SMR med Tiger tail:

Tiger tail

Tiger tail

7 thoughts on “Self myofascial release (SMR) del 1: Massera utsidan av benet

  1. Hamnade här på din sida efter att ha googlat rehabövningar och orsaker till att jag för en vecka sen fick akut smärta i höger häl. Eftersom jag annars springer massor och tränar mycket ben som beachvolleyspelare fastnade jag för SMR och var nyfiken på vilken skillnad jag kan uppnå om mina muskler och fästen inte är så spända. Och jisses vilken skillnad jag redan upplever i mina annars våldsamt stela ben (som jag aldrig upplevt har blivit hjälpta av att stretcha, även om jag alltid gör det). Så generöst av dig att delge din kunskap på din blogg. Tack så mycket!

  2. Pingback: "Träna smartare, inte hårdare" #2: Foam Rolling - ARgetfit

Lämna en kommentar