Inchworm Complex Plus, en bra dynamisk rörlighetsövning

Jag upptäckte nyligen en bra variant på en komplex dynamisk rörlighetsövning som jag har använt sen dess. Tony Gentilcore  som har designat den kallar den för Inchworm Complex Plus.

Fördelar med övningen Inchworm Complex Plus:

  • Ökar rörligheten i hamstrings. 
  • Ger bättre kontroll över och stabilisering av ryggraden (Tack vare aktivering av främre bålen)
  • Underlättar att hålla knäna friska, att utföra knäböj och utfall (Ökad fotledsrörlighet)
  • Underlättar att hålla bäckenet i en bra position och minska/förebygga smärtor i ländryggen (Ökad rörlighet i höftflexorerna)
  • Förebygger axelproblem (Aktivering av serratus anterior)
  • Förebygger skador på ländrygg, axlar och nacke (Ökad bröstryggsmobilitet)

Vem passar övningen för?

Övningen  lämpar sig särskilt bra för människor som sitter stilla mycket i jobbet, men i och med att den har så många fördelar passar den för de allra flesta.

Inchworm Complex Plus har på kort tid blivit en av mina favoriter. Vad har ni för favoriter just nu?

10 thoughts on “Inchworm Complex Plus, en bra dynamisk rörlighetsövning

  1. Riktigt skön, körde den på min crosstrainingklass idag, uppskattades! Så tack för tipset. Gillar när du lägger upp bra övningar som denna, har fått sjukt mycket bättre rörlighet sen jag började kika in på din blogg!

  2. Kanon – tack! Den tror jag att jag ska bjuda deltagarna på mitt löppass med Friskis i Tyresö på i kväll. Känns bra att avsluta det hela med en bakåtböjning, tycker jag.

  3. Pingback: Efter magiska toe touch kan nästan alla nudda tårna « Personlig träning, fysträning och utbildning med Erik Börjesson

  4. ja det var en bra övning.

    Kände direkt att min vänstra sida var mindre rörlig i höften så jag skall köra inchworm oftare nu.

Kommentera

