Testa för överrörlighet

Det är ganska vanligt att människor säger att de är överrörliga som anledning till att de inte kan utföra vissa övningar. Men efter att jag sett dem röra sig och testat dem visar det sig ibland att de inte är överrörliga utan har stabilitetsproblem.

Ledöverrörlighet uppskattas med hjälp av Beightonskalan. Minst fem av skalans nio kriterier ska uppfyllas.

Kriterierna i Beightonskalan är:

  • Lillfingret kan översträckas över 90 grader (på vänster och höger sida).
  • Tummen vidrör underarmen (på vänster och höger sida).
  • Översträckning av armbågen mer än 10 grader (på vänster och höger sida).
  • Översträckning av knäleden mer än 10 grader (på vänster och höger sida).
  • Nedåtböjning med raka knän och handflatorna i golvet.

Du räknar alltså samma rörelse två gånger om du kan göra den på båda sidorna.

Beightonskalan

Om man inte är överrörlig?

Problemet kan istället vara dålig stabilitet eller motorisk kontroll i en eller flera leder. Stabilitet förväxlas många gånger med bristande styrka men är egentligen en oförmåga att kontrollera sina rörelser.

För att förstå vad jag menar måste du förstå stabilitetskonceptet.

Stabilitetskonceptet

Om vi utgår från mobilitets- och stabilitetsprincipen, som jag skrev om i inlägget Mobilitets- och stabilitetsprincipen, eller varför dålig rörlighet i foten orsakar knäskador, är vissa leder i större behov av stabilitet och motorisk kontroll:

  • Mellanfoten
  • Knäleden
  • Ländryggen
  • Nacken
  • Armbågen
  • Mellanhanden

Om en led inte är stabil kan leden ovanför eller under behöva kompensera det för att hålla dig stabil.

Om man har ett stabilitetsproblem behöver man träna för att kunna kontrollera rörelser och på så vis bli av med problemen.

Om du är överrörlig

Överrörlighet utan smärta eller utan betydande smärta räknas ofta som normalt. Men har man ont och är överrörlig kan det betyda att man har ett hypermobilitetssyndrom.

9 thoughts on “Testa för överrörlighet

  1. Hej! Det var väldigt intressant att läsa om detta. Jag har en vän som är överrölig i hela kroppen och hon känner ingenting då hon stretchar. Vad kan hon tränar för att stärka upp kroppen ? Och hur kan jag motivera henne då hon är extremt lat och skyller på sin överrörlighet ? Tack på förhand!

    • Hej,

      Det är svårt att ge råd till en person jag inte träffat. Har du frågat vad hennes mål med träningen är och varför hon stretchar om hon hon upplever sig vara överrörlig?

      Med vänlig hälsning,

      Erik

      • Hennes mål är att gå ner i vikt och bli mera hälsosam, och träna för att må bra. Jag har dock ingen aning varför hon stretchar, men hon gör det endast när hon är ouppvärmd. Hur kan hon göra för att bli mindre överrörlig ?

      • Den stretchingen hon utför verkar inte ha ett direkt syfte och är endast tidsfördriv som det låter, vilketr hennes val.

        Först ska man konstatera om hon är överrörlig i sakens rätta bemärkelse vilket är mindre vanligt än man tror.

        Oftast är det brist på stabilitet som tolkas som överrörlighet och då behöver det för att få en bättre fungerande kropp. Övningar kan jag inte beskriva, först skulle jag behöva göra en rörelseanalys på henne för att veta hennes behov.

        Med vänlig hälsning,

        Erik

  2. jag är överrörlig i ländrygg knäna axlar. Just nu är det bara rygg och höfter som gör ont mellan varven. Jätte ont med muskelkramp i höger sida. Ser jätte sned ut när det gör som ondast. Hur ska jag göra?

  3. Hej! Vet du någon läkare/personlig tränare i Malmö regionen som är duktiga på att behandla överrölighet? Min sambo har konstant ont någonstans och klarar inte av vardagen. Han har provat/provar vårdcentralen och sjukgymnast med 0 i resultat. Provat en personlig tränare och då fick han ont någon annanstans och avbröt det. Tack på förhand!

Lämna en kommentar