Övningar för att träna upp fotstyrkan

En för liten fotstyrka är ett vanligt problem, som kan bero på val av allt ifrån skor till livsstil. Här är några av de övningar jag använder för att bygga upp fotstyrkan hos mina klienter.

Towel curl

Deep Squat to forefoot

Hälgång

Tågång

Tågång på huk

Gå på fotens insida

Gå på fotens utsida

Om ni använder särskilda övningar för att träna upp styrkan i foten – vilka?

Lästips:

Läs gärna Jacob Gudiols intressanta tankar i blogginlägget Tåmusklerna och prestationsförmåga som handlar om just tåmusklerna och hur de kan påverka prestationsförmågan.

3 thoughts on “Övningar för att träna upp fotstyrkan

  1. Intressant.. Hur avgör du om styrkan i fötter/tå/vad saknas, och hur ofta hör detta ihop med dålig mobilitet i t ex flexion i stortån och/eller pronation? Tänkte mest på Gång på fotens insida då jag märkt på många (inklussive mig själv) att det ofta saknas förmågan att aktivt pronera. Snackade med en sjukgymnast att det ofta är ett problem när man ska träna in rätt löpteknik då ett korrekt löpsteg avslutas med en pronation och upp på en fullt .. dorsalflexad stortå. Säger man så, dorsalflexad stortå? 😉

    • Hej,

      Du säger bara extension av MTP1 eller stortåleden. När det gäller fotleden kan du säga både dorsalflektion och dorsalextension. Förr användes mest dorsalflektion men då det ibland rör till det med plantarflektion (två flektioner) så har dorsalextension börjat användas mer och mer.

      När det gäller fotstyrka så kan du många gånger utgå från att den är nedsatt om du har en klient som gått i dåliga skor och har ett mindre bra rörelsemönster. Annars kan du testa genom att låta personen göra rörelserna och se om den upplever en muskulärt trötthet. Jag använder inga specifika styrketester för foten i dagsläget.

      Jag använder det ofta i en uppvärmning där mina klienter ändå är barfota, tar bara 2-3 min.

      Ser du på idrottare så använder gymnaster den här typen av övningar regelbundet för att bygga upp fotstyrka .

      Erik

  2. Pingback: "Träna smartare, inte hårdare" #9: Spelar det någon roll vad man har för skor när man styrketränar? - ARgetfit

Lämna en kommentar