Ny rörlighetsövning: Yoga Push-up with Thoracic rotation

Här kommer en ny rörlighetsövning, tror jag. Jag har inte sett någon annan göra den, men jag vågar inte säga att jag var först (än).

Nu i veckan gjorde jag en justering av övningen Yoga push-up complex som jag själv kallar ”Yoga Push-up with Thoracic rotation” och som har fungerat bra för mina kunder.

Så här gör du:

Övningen är bra för:

  • Ökad rörlighet i vadmuskulaturen
  • Ökad rörlighet i baksida lår
  • Ökad extension av bröstrygg
  • Ökad rotation av bröstryggen
  • Skulderbladskontroll
  • Bålstabilitet
6 thoughts on “Ny rörlighetsövning: Yoga Push-up with Thoracic rotation

  1. Intressant med nya rörlighetsövningar, ska träna på detta! men undrar några saker, ser några skillnader i att förbättra rörligheten mellan en 20-åring och en 50-åring? lite olika utgångspunkter men blir senor och muskler svårare att påverka med åren? en annan sak jag har funderat på är om benen i övre resp nedre språngbenslederna skiljer sig mkt åt mellan olika individer med tanke på att en del har naturligt stor flex i kroppen? och sen dom här nya redskapen som du använder för att mjuka upp vävnader(foam roller,tiger tail osv) hur länge sitter effekten i, går det köra igenom aktuella områden hemma och sen åka till gymmet och träna 30min efteråt? mvh K

    • Hej,

      Jag håller med, det är kul att pröva nya saker. Generellt sätt så har de flesta 50-åringar ett sämre utgångsläge än 20-åringar, men det beror på bakgrund och livsstil med mera. Det går däremot jättebra att förbättra rörligheten hos +50-personer också.

      Vad gäller språngbenslederna så vet jag inte hur det ser ut mellan olika individer.

      Det är lite olika hur länge effekten sitter i av Self-myofascial release, men säkerligen kan du rulla och ha effekten kvar efter 30 minuter. Använder du det kontinuerligt så förändrar du ditt rörelsemönster och behöver kansske inte mjuka upp vävnaderna alls.

      Mvh

      Erik

Kommentera

