Ta hand om Scalenus och slipp flera vanliga typer av ont

Den  västerländska livsstilen med stress, ytlig andning, gamnacke och tunga felaktiga lyft påverkar Scalenus, en muskel som i sin tur kan orsaka smärta på flera håll. Triggerpunktsbehandling utförd av en terapeut (eller av dig själv, se instruktioner längre ner) kan mildra och bota många typer av ont.

Scalenusmuskulaturen består av tre, hos vissa fyra, muskler på sidorna av nacken. Muskelns huvuduppgift är att höja revbenen när du andas in, men den hjälper också till att stabilisera och böja nacken.

Referenssmärta kan uppkomma i det rödmarkerade

Vid triggerpunktspbehandling av Scalenus kan smärta uppkomma i det rödmarkerade området

 

Triggerpunkterna på halsens utsida kan orsaka smärta i stora delar av överkroppen

Scalenus består av tre eller fyra delar som var och en kan ha flera triggerpunkter. Punkterna sitter på halsens utsida men kan leda till problem i hela det rödmarkerade fältet på bilden ovan. Triggerpunkter i mitten eller den bakre delen av muskeln leder oftare till problem kring bröstmuskulaturen, medan triggerpunkter högt upp i mitten och den främre delen av muskeln oftare leder till problem i övre delen av armen/axeln.

Ofta behandlas smärtområdet istället för orsaken till smärtan

Triggerpunkter i Scalenus leder också ofta till ”satellittriggerpunkter” där smärtan uppstår. Det är vanligt att man då försöker behandla där det gör ont istället för där triggerpunkten sitter. En del terapeuter menar att man i ett första steg alltid bör ta reda på om det är i Scalenusmuskulaturen problemen sitter hos den som har ont i nacke, axlar och övre delen av ryggen.

Triggerpunktsbehandling av Scalenus

Triggerpunktsbehandling görs bäst av en utbildad terapeut, men du kan försöka på egen hand. 

Behandla dig själv

För att kunna bearbeta punkterna måste du flytta ”nickarmuskeln” Sternocleidomastoideus framåt (om du är osäker kan du hitta den genom att nicka och känna efter två stora muskler på sidorna). Ta tag i sternocleidomastoideus och för muskeln närmare struphuvudet. Där den satt kommer du nu åt Scalenus främre del och kan massera den med fingertopparna. Tryck fingertpopparna in mot kotpelaren och dra fingrarna bakåt mot halsens sida, en rörelse på 2–3 cm. Arbeta längs hela musklen, från punkten under örat ner till fästet.

Tänk på det här när du triggerpunktsbehandlar andra

När du trycker, be den som får hjälp skatta smärtan på en skala mellan 1-10, där 1 inte känns och 10 är outhärdligt. Undvik att behandla mer om smärtan överstiger en sjua eftersom personen då kan spänna sig och resultaten utebli. Flytta fingrarna om du känner pulsen eftersom det finns en risk att du trycker på halspulsådern.

Tidigare 
Området med smärta är sällan källan till smärta. Om infraspinatus och hur triggerpunkter i den musklen påverkar din kropp.

Läs mer om triggerpunkter
Myofascial Pain and Dysfunction: The Trigger Point Manual, vol 1, 2nd Ed. av  Simons DG, Travell JG, Simons LS.

Annonser

3 thoughts on “Ta hand om Scalenus och slipp flera vanliga typer av ont

  1. Hej, denna beskrivning är mitt i prick på mina problem som jag gått med en lång tid. Jag har dagligen värk i armar och händer samt de ställen som beskrivs på bilden. De senaste åren har jag varit hos flera olika terapeuter att försöka hitta orsaken och vad jag kan göra för att bli av med problemen. Som du skriver har alla behandlat smärtområdet, men det hjälper bara för stunden. Jag undrar om du har tipps på någon terapeut i Stockholmstraken som tillhör dem som försöker ta reda på om det är i Scalenusmuskulaturen problemen sitter.
    /L

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s