Samma problem i flera år: Är det dig eller terapeuten det är fel på?

Behandling hos en terapeut (t ex. naprapat, sjukgymnast, kiropraktor eller massör) kan liknas vid konstgjord andning. Den håller dig vid liv eller över ytan men om du inte lär dig simma kommer du att sjunka igen.

Terapeuten hjälper dig ”akut”, den lyfter dig över ytan och ger dig en slags ”konstgjord andning”. Problemet är att många tror att de är bättre för att de är bättre under tiden de träffar en terapeut. Men alla terapeut går inte till botten med varför du hamnade under ytan. En bra manuell terapeut ger dig konstgjord andning och därefter ger den dig redskap för att kunna andas på egen hand så att du ska slippa sjunka igen.

Ta ansvar för att lösa dina problem

Jag träffar dagligen människor som berättar att de gått till en och samma terapeut (eller ett par olika) i flera års tid med ett och samma problem. För mig låter det vansinnigt. Har du ett relativt vanligt problem, som överbelastningsskador, orsakat av stillasittande eller en monoton livsstil ska du inte behöva gå och få behandling i flera år. Om det behövs flera år, trots att du lyssnar på de råd du får och gör det som terapeuten säger att du ska, så är terapeuten antagligen inte så bra på sitt jobb.

Ta ansvar för dina problem. Om du får redskap för att slippa smärta, använd dem!

8 thoughts on “Samma problem i flera år: Är det dig eller terapeuten det är fel på?

  1. Hej Erik!

    Fantastiskt bra inlägg, mitt i prick. Själv har jag gått hos olika terapeuter i 2 års tid för problem med mitt ben. Alla säger samma sak att det beror på att mitt säte är inaktivt och svagt. Tyvärr har problemen spridit sig till skavanker i andra benet, fötter och axel. Typ lower cross och upper cross syndrome. Samtliga har gett övningar, stretching osv för att få bukt med problemet men det hjälper icke. Gick från att vara elitlångdistanslöpare till att bli knappt motionär över en natt…

    Mentalt är det ingen höjdare att måsta byta terapeut när det inte fungerar deras rehabilitering trots att man följer den till punkt och pricka. Man får svårt att känna tillit och tro på vad terapeuterna säger. Men men vi har ju bara ett liv så varför ge upp! Det blir till att nöta på med övningar, se sig omkring efter alternativ och fortsätta kämpa =)

    Tack för din blogg, det var genom att läsa den jag kunde koppla ihop mitt axelproblem med mitt ursprungliga problem samt kom in på upper och lower cross syndrome.

    MVH Marie

  2. Åååhh vad jag blir glad. Hittade nyss den här bloggen och känner hur uppfriskande det är med lite rak ärlighet. Jag är en av dem som har och har haft många problem med höftböjare och knän, problem som bara tillfälligt blir bättre med hjälp av sjukgymnast. Det kanske är dags att byta och ta tag i mina egna problem. Tack!

  3. Hej! Som sjukgymnast jobbar man ju främst med träning, att stärka upp svagheter, öka minskad rörlighet osv – för att patienten långsiktigt ska klara sig på egen hand och bli fri från sitt problem (och sjukgymnasten!). Det är grundtanken iaf, så lite orättvis tycker jag att du är mot sjukgymnasterna här. Naprapater, massörer och kiropraktorer kan jag dock hålla med om…

      • Fast jag måste hålla med ovanstående. Många sjukgymnaster arbetar ju inte med passiva metoder i alls samma utsträckning som naprapater och kiropraktorer gör. Passiva behandlingar skapar vårdberoende. Ändå är så oerhört många inom den här ”världen” träning och hälsa helt sålda på passiva behandlingar. Ultraljud, manipulationer etc. Förlegade metoder utan evidens! Sjukgymmastkåren arbetar på ett helt annat sätt och jag tror faktiskt det största problemet är 1. Folk gör inte det som ska, som du säger- man har ett egenansvar. 2. Vi vägrar inse att alla kroppar inte är eller gå att få perfekta och felfria. Smärta och funktionsnedsättningar har funnits i alla tider. Vi är olika, vissa kan belasta sin kropp hårt- andra inte. Vissa kan sitta still jämt utan att få bekymmer- andra inte. Vissa besvär går inte att trolla bort, och man behöver visst inte vara en dålig terapeut för det!

      • Hej,

        Jag håller med, man behöver inte vara en dålig terapeut. En dålig terapeut är man om man inte bryr sig om sina patienter och för allt för att hjälpa dom.

        Bästa hälsningar

        Erik

Kommentera

