Gör inte armhävningar på knä om du vill kunna göra dem på fötter

Gör du armhävningar för att bli trött eller för att bli bättre?

Armhävningar är en jättebra övning som alla borde ha med i sitt träningsprogram. Men tyvärr är det alldeles för vanligt att personer som inte klarar av övningen väljer att ställa sig på knä, alternativt att någon annan rekommenderar personen att göra det.

Googla armhävningar på knä? och nätet fullkomligt svämmar över av förståsigpåare som skriver ”det kan vara bra att börja på knä”, ”tjejer kan göra armhävningar på knä istället” och så vidare…

Varför ska man inte göra armhävningar på knä?

Armhävningar kan göra dig lika trött i bröstmuskulaturen och armarna som en riktig armhävning. Men det är inte bröst och armar som är det vanliga problemet eller som behöver bli starkare på en person som inte kan göra en riktig armhävning, utan bål- och benmuskulaturen. Och eftersom du står på knäna missar du ju att få med den viktigaste muskulaturen i övningen (bål och ben). Armhävningar på knä hjälper dig inte heller att öva upp det viktiga samspelet mellan nervsystem och muskulatur som den riktiga övningen kräver.

Kort sagt: Om du vill lära kroppen att göra riktiga armhävningar ska du undvika att stå på knä.

Vad kan man göra istället?

Till att börja med ska man sikta in sig på att göra övningen på fötterna. Det är bättre att göra några få på rätt sätt än många på knä.

Klarar du inte av att göra armhävningar på fötterna så kan du flytta upp händerna på en upphöjning, som en stepbräda eller en bänk. Då tränar du övningen på rätt sätt, men lite lättare. Du kan successivt minska upphöjningen när du klarar att göra några riktiga armhävningar.

Samma sak gäller fler andra övningar, exempelvis att göra chins i en chinsmaskin. Det tar dig inte heller närmare den riktiga övningen. (Det får bli ett blogginlägg längre fram!)

Annonser

7 thoughts on “Gör inte armhävningar på knä om du vill kunna göra dem på fötter

  1. Bra tips! Ser fram emot chins-inlägget och längtar till att kunna börja träna det:) (gravid och för tung just nu)

  2. Pingback: Till dig som vill kunna göra chins eller pull-ups | Personlig träning, fysträning och utbildning med Erik Börjesson

  3. Mitt största problem är att jag får ont i tårna när jag gör armhävningar på tå.Sjukt irriterande, men jag är pepp på att göra det ändå. Ska testa att höja upp vid händerna och se om det blir bättre. Har du några tips så är de mer än välkoma!

    • Hej,

      Det borde bli bättre om du höjer upp händerna eller om står på ett mjukare underlag.

      Det handlar mycket om att vänja kroppen vid de nya förutsättningarna.

      Med vänlig hälsning,

      Erik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s