Bokat in mig på två utbildningsnyheter inför hösten 2013

Jag har anmält mig till två utbildningsnyheter inför hösten, den ena körs för första gången i Europa och den andra är en Eleiko-nyhet. Jag ska också åka till Kalifornien och lyssna på några av världens främsta experter på mitt område.

Progressive Calisthenics Instructor Certification Workshop (PCC)

PCC handlar om träning med den egna kroppen som belastning. Det är den första workshopen som hålls i Europa och enligt arrangörerna får du lära dig allt om pushups, pullups, human flag, muscle-up, handstand, one leg squat, bridge och floor-, front- & back lever.

Kommentar: Trenden i USA, som ju trots allt ligger i framkant när det gäller personlig träning, går mot mer träning med den egna kroppen som belastning. Samtidigt ökar utomhusträning i grupp och då är det perfekt att ha en bra verktygslåda för träning med den typen av övningar, eftersom man inte alltid har tillgång till annat. Jag har inspirerats mycket av gymnasters träning det senaste året och har rätt höga förväntningar på PCC för att lära mig mer om hur jag kan instruera andra att träna på det här sättet.

Eleiko Powerlifting steg 1: De tre stora

En grundläggande utbildning som handlar om hur du kan utveckla och träna dig till maximal styrka. De tre stora avser styrkelyftmomenten knäböj, bänkpress och marklyft.

Kommentar: En ny utbildning om styrkelyft från Eleiko. Jag tror inte man kan bli för stark och den här utbildningen handlar just om hur man blir som starkast. Hoppas på att få lära mig och få tips på hur man kan förbättra övningarna för bättre effekt. Jag hoppas också få bättre koll på  hur styrkelyftare periodeserar sin träning.

… Men redan i augusti åker jag till Kalifornien och går på Perform Better Summit i Long Beach. Ett tredagarsseminarium om funktionell träning med många av de ledande experterna på området.

Där har jag tänkt mig att gå på dessa föreläsningar eller workshops:

  • Mike Boyle – Functional coaching (Lecture + Hands-on)
  • Mark Verstegen – Barefoot training: Benefits, pitfalls and programming (Lecture + Hands-on)
  • Stuart McGill – Mechanisms and Training Techniques used for Elite Performance (Lecture)
  • Stuart McGill – Painful backs: Cause, Corrective Exercises and Progressions to Performance (Lecture)
  • Charlie Weingroff – Cracking the Stretching Code (Lecture)
  • Greg Rose – Developing Power for Rotary Athletes
  • Stuart McGill – Painful backs: Cause, Corrective Exercises and Progressions to Performance (Hands-on)
  • Charlie Weingroff – Cracking the Stretching Code (Hands-on)
  • Kelly Starrett – The Dysfunctional Shoulder: Pain, Performance and Solutions (Lecture)
  • Kelly Starrett – The Dysfunctional Shoulder: Pain, Performance and Solutions (Hands-on)
  • Brandon Marcello – Breathing: Is it that Impactful to Performance or Just a Bunch of Hot Air (Hands-on)
  • Craig Liebenson – Building the Resilient Athlete (Hands-on)
  • Dan John – The Baby Room Generation Continues to Boom (Lecture)
  • Dan John – The Baby Room Generation Continues to Boom (Hands-on)
  • Lenny Parracion – Assessment and Problem Solving for the Hip complex (Lecture)
  • Craig Liebenson – Building the Resilient Athlete (Lecture)

Kommentar: Det ser jättebra ut på pappret, många kända namn på personer som jag inspireras av och spännande programpunkter. Hoppas  de kan leverera i nivå med mina högt ställda förväntningar! 🙂

Så först lite mer sommar, sen en lärorik höst!

4 thoughts on “Bokat in mig på två utbildningsnyheter inför hösten 2013

Kommentera

