Använd fingrarna!

Grepp- och fingerstyrka är viktigt och ofta en avgörande faktor till varför en del inte blir bättre i exempelvis pull-ups eller marklyft. Mitt tips är att ta hjälp av Fat Gripz och Expand-Your-Hand-Bands i övningar för att träna just den här styrkan.

Jag har nyligen köpt Expand-Your-Hand Bands för att komplettera mina Fat Gripz. Expand-Your-Hand-Bands kan potentiellt även hjälpa om du har problem med tennisarmbåge. Ett exempel på en övning med Expand-Your-Hand-Bands:

Jag gillar som sagt annars att använda mig av Fat Gripz i styrkeövningar för att förbättra greppstyrkan. Men övningar med Fat Gripz belastar framför allt musklerna som böjer i armbåge, handled och fingrar, varför Expand-Your-Hand-Bands är ett bra komplement.

Övningar med Fat Gripz:

Marklyft

Pull-ups

Omvänd rodd

Enarmsrodd i kabelmaskin med rep

Biceps curl

Lycka till!

2 thoughts on “Använd fingrarna!

  1. Intressant det där med greppet, och framför allt styrka i finger- och underarmsextensorerna. På NKT screenade vi fram många inhibitioner i just de områdena hos folk som hade ont även i i armbågarna, även i fall som klassiskt skulle tolkas som problem med flexorerna.

Kommentera

