Träna handlederna som en gymnast

Handlederna är ett vanligt problemområde. Olika stretchvarianter och wrist curl-övningar hör till vanliga tips för att stärka musklerna. På en workshop om gymnastik  har jag lärt mig några bra varianter för att lösa eller förbättra handledsproblematik. I Steven Lows bok Overcoming Gravity finns också en del tips. 

Handlederna är viktiga men det är sällan man förbereder dem för träning i gymmet. Följer man mobilitets- och stabilitetsprincipen så har handlederna generellt sett ett behov av mobilitet. Fortsätter vi den kinetiska kedjan ut mot handen och fingrarna så har mellanhanden ett generellt behov av stabilitet, fingrarna behov av mobilitet och tummen av stabilitet. Mycket av det här får du om du använder en del av de uppvärmningsövningar som gymnaster använder.

Här kommer några bra övningar för rörlighet och styrka:

Wrist mobility

Handsupport to Fingersupport

Vickningar på knogarna (två positioner)

Armhävningar, rulla på knogarna, armbågarna rakt åt sidan

Armhävning med tryck bakåt i bottenpositionen

Wrist Push-up

(Avancerad och kan göra ont)

Lycka till!

Annonser

4 thoughts on “Träna handlederna som en gymnast

  1. Pingback: EGO CrossFit Sundsvall » *** Christmas Challenge 2014 ***

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s