Lucka 17: Om jag ska välja gruppträning…

;

Lucka 17

I lucka 17: Gruppträningsklasser…

Jag får ganska ofta frågan om vilka gruppträningsklasser jag rekommenderar som komplement till styrketräning. Självklart beror valet på personens förutsättningar och mål. Dessutom har instruktören har en mycket viktig roll. Men på ett generellt plan får ni mitt svar i det här inlägget.

Hör kommer de klasser jag oftast rekommenderar på Sats, med en kort motivering.

Gruppträningsklasser

Shape

”Funktionell” styrketräning i grupp. Jag tycker generellt att instruktörerna gör ett bra arbete med klassen. Den innefattar dynamiska rörlighetsövningarna och rörelser i alla rörelseplan.

Cross Training

Pulshöjande styrketräning i grupp. Mycket är upp till instruktören. Att bara ”döda” deltagarna kan vem som helst göra. Att utmana och driva dom hårt utan dåliga kompensationsmönster är en konst och när instruktören gör det funkar klassen jättebra.

Yoga

Jag tycker att det finns bra saker i yoga och väldigt många har nytta av träningen. Men de som går på yoga, och nu pratar jag generellt, är inte de som behöver det mest. Det är ofta personer med väldigt god rörlighet men bristfällig styrka och stabilitet som väljer yoga. Dessa personer skulle behöva komplettera med styrketräning. Tvärtom gäller många som bara kör i gymet och saknar rörlighet. Med andra ord: om du kör mycket styrka, testa att lägga till yoga. Om du kör mycket yoga, kör mer styrka. Träningsformerna kompletterar varandra bra.

Konditionsklasser då?

Vill man ha ren konditionsträning så behöver träningen anpassas efter målet. Ska du cykla väljer du en cykelklass. Generellt sett tycker jag löpning är bättre om du har rätt förutsättningar och då har Sats kört Running Club och 2013 kommer Indoor Running. Enligt Mike Boyle, erkänd fystränare i USA, kommer 60 % av alla kvinnor som börjar löpträna att skada sig. Se till att du är väl förberedd!

Bubblare: Trigger point (kommer januari 2013)

Trigger point är en ny klass på sats-schemat från Januari 2013. Klassen handlar om olika release-tekniker och dynamiska rörlighetsövningarna som ska skapa förutsättningar för varje individ art röra sig bättre och mer effektivt. Även personer med problem har nytta, problemen (beroende på vad det är för problem såklart) kan minska eller helt försvinna.

Adventskalendern 2012

Tidigare:

one

Lucka 1

two

Lucka 2

Lucka 3

Lucka 3

Lucka 4

Lucka 4

Lucka 5

Lucka 5

lucka 6

Lucka 6

lucka 7

Lucka 7

lucka 8

Lucka 8

lucka 9

Lucka 9

lucka 10

Lucka 10

Lucka 11

Lucka 11

Lucka 12

Lucka 12

13

Lucka 13

14

Lucka 14

15

Lucka 15

16

Lucka 16

One thought on “Lucka 17: Om jag ska välja gruppträning…

Kommentera

