Lucka 11: Cold roller, ett iskallt köp

eleven

I lucka 11: En produkt du inte borde köpa?

Cold rollern är en relativt ny SMR-produkt. Den kommer från Trigger Point Performance Therapy. Mitt problem med rullen är att jag inte förstår varför den skulle fungera. Läs vidare så ska jag förklara.

Så här marknadsförs produkten
(från www.tptherapy.com):

”The Cold Roller is the most advanced and effective recovery product on the market.

MYOFACIAL RELEASE COLD COMPRESSION

  • Best, most effective recovery process
  • Targets only muscles with cold compression maximizing recovery
  • Speeds recovery and results
  • Reduces rolling time with greatest rate of return”

Efter att ha tittat på de olika demofilmerna från TP Therapy så har jag inte hittat någon förklaringsmodell till hur kylan ska hjälpa dig.

Syftet med SMR är bland annat annat att påverka muskler och fascia och att få de olika lagrena att glida bättre i förhållande till varandra för att skapa bättre rörelser. Cold rollern har de effekter som en vanlig rulle har, med skillnaden att den kyler ner det ytliga hudlagret. Och det är också den nedkylningen som är problemet. Du kommer nämligen inte ner på djupet med kylan för att påverka muskeln. Det enda du uppnår är en lokal nedkylning av huden. Ska du få någon effekt på muskeln teoretiskt så skulle du behöva tryck en längre tid, och då är risken för köldskada mycket större än chansen till återhämtning.

Det står också i marknadsföringen att du ska kunna påverka trötthet och bli mer vaken, men det enda du kan påverka är eventuellt en central trötthet, som minskar på grund av att kylan påverkar hjärnan genom receptorer som ökar vakenheten. Någon trötthet i muskulaturen kan du inte skapa med en sån här rulle.

Obs, jag har gärna fel i fråga om Cold rollern! Är det någon därute som sitter på studier eller information som kan backa upp de påstående som finns om Cold rollern så vill jag gärna ta del av dem!

Stort grattis till Kitt I som vann tävlingen om dubbelbollen. Motiveringen lyder: Jag vill inspirera till träning. Jag vill engagera. Jag vill agitera. En dubbelboll som lyser upp mitt gym skulle väcka mycket nyfikenhet och ge mig möjlighet att berätta mer om det jag brinner för – funktionell träning och rörlighet.

Jag har skickat ett mejl till vinnaren!

Adventskalendern 2012:

Tidigare:

one

Lucka 1

two

Lucka 2

Lucka 3

Lucka 3

Lucka 4

Lucka 4

Lucka 5

Lucka 5

lucka 6

Lucka 6

lucka 7

Lucka 7

lucka 8

Lucka 8

lucka 9

Lucka 9

lucka 10

Lucka 10

6 thoughts on “Lucka 11: Cold roller, ett iskallt köp

  1. Studier har jeg ingen kjennskap til, men enkelte som har kjøpt produktet er godt fornøyd. Eksempelvis på Amazon er 4 av 4 reviews meget fornøyd med produktet: http://www.amazon.com/Trigger-Point-Performance-Cold-Roller/product-reviews/B008PQS95Y/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1. Her er er annet eksempel: http://badassfitness.typepad.com/badass-fitness/2012/08/badass-product-review-trigger-point-chills-out-to-step-it-up.html. Jeg kommer nok til å teste ut Cold Roller’n selv. 🙂 Pussig nok fant jeg ingen som har opplevd ”köldskada” ennå… artikkelen din gjør det dog litt mer ”spennende” å prøve produktet… 😉

    • Hej,

      Det är mycket troligt att det finns många som är nöjda med produkten, men det finns ingen fysiologisk förklaringsmodell till att kylan i rullen skulle bidra med något positivt.

      Med vänlig hälsning,

      Erik

      • Hei,

        Det vet jeg ingenting om…det viktigste spørsmålet for meg er om den virker for meg. 🙂 Forklaringsmodell kommer i annen rekke, tenker jeg. At andre som har prøvd produktet sier at det har virket for dem, gjør det interessant. Artikkelen din gjør det også interessant å prøve Cold Roller! 🙂

      • Ok,

        Jag är mycket intresserad av att veta varför saker fungerar, är det en placeboeffekt eller finns det en förklaring? Det är avgörande för mig när jag ska rekommendera något till en annan person.

        Med vänlig hälsning,

        Erik

      • OK. Når effekten er stor nok, vet man at noe har en effekt (inkl. placebo). Siden man forsker på seg selv, har man bedre oversikt over placebo og andre variabler enn det man har når man forsker på andre personer (vil nå jeg si).

        Personer med skader/problemer har ofte mye erfaring med å teste ut ting som kan hjelpe. Derfor tar jeg enkeltpersoners anmeldelser ganske seriøst. Altså antar jeg at effekten de har opplevd ikke var ren placebo… 🙂

        At det er uvisshet er jo også litt spennende.

      • Vi tänker olika helt enkelt. Jag kommer aldrig tro att exempelvis Power Balance armband fungerar hur många som än tycker att det är bra och ger resultat eftersom all forskning visar att dom helt enkelt lurar köparna och inte har någon vetenskap i grunden.

        Med vänlig hälsning,

        Erik

Kommentera

