Lucka 5: En av mina grundregler som tränare

five

I lucka 5: Om du tar något, ge något tillbaka!

Idag ger jag er en av mina grundregler som tränare. Jag tycker den funkar utmärkt i tränare-klientrelationen, men den går självklart bra att applicera på annat än träningssammanhanget.

Regeln lyder: Om du tar något, ge något tillbaka!

Vad regeln innebär i praktiken?

Istället för att göra en övning både svårare och tyngre på samma gång, med risken för dåliga eller uteblivna repetitioner, ser jag till att vi tar många små steg framåt, istället för ett stort steg fram som vi kanske måste gå tillbaka. Då får klienterna en känsla av att de klarar saker och upplever sig som bättre.

Exempel:
Min klient gör en övning med två ben i golvet och vikten ovanför huvudet. Jag  förändrar den till att vara på ett ben, men tar samtidigt ner vikten till midjan. Jag tog något (understödsytan) från klienten och gav något annat tillbaka (mindre krav på balans).

Man kan såklart också uttrycka det som att man ska undvika att ändra två parametrar i träningen till något svårare på en gång, men ge- och-ta-perspektivet känns ju extra bra nu till jul! 🙂

Adventskalendern 2012:

Tidigare:

one

Lucka 1

two

Lucka 2

Lucka 3

Lucka 3

Lucka 4

Lucka 4

Kommentera

