Efter magiska toe touch kan nästan alla nudda tårna

Kan du stå med raka ben och nudda dina tår? Om inte, har du testat att stretcha, gungat överkroppen en stund och trott att låren ska gå att sträcka lite till så att du når? Testa övningen Toe touch i några minuter, och chansen är stor att fingrarna når tårna efteråt.

Du som redan är lysande på att nudda dina tår: fortsätt läsa. Du kan testa den här magiska övningen på någon annan! För det flesta fungerar övningen ganska direkt och många blir förvånade över att de inte var så ”orörliga” som de trodde.

”Jag kan inte nudda mina tår”
Många jag träffar som inte kan stå med raka ben, luta sig över och nudda sina tår har dragit slutsatsen att de är orörliga och har korta muskler på lårets baksida. De har ofta försökt stretcha muskulaturen för att förlänga den, kanske stått och hängt över och trott att ”nästa gång, då kommer jag nog lite närmare tårna”. Men majoriteten av de som tror att de har korta lårmuskler har snarare lärt in ett felaktigt rörelsemönster och att det är det som orsakar att händerna aldrig når tårna.

”Jag kan inte gör knäböj/marklyft”
På samma sätt har jag klienter som kommer till mig och upplever att de inte kan utföra knäböj eller marklyft på grund av dålig rörlighet i muskulaturen på lårets baksida. De har stretchat halvt ihjäl sig för att få en bättre rörlighet, men inte lyckats. Precis som i testet med att nudda tårna beror det oftare på ett felaktigt rörelsemönster och inte på att muskeln är kort.

Det bästa: Just det här felaktiga rörelsemönstret kan ofta åtgärdas eller göras avsevärt mycket bättre på 5-10 minuter.

Såhär utför du Toe touch:

Ställ dig med tårna på en upphöjning och placera en foam roller, handduk eller boll mellan knäna. Kläm åt redskapet med benen. Börja med armarna över huvudet, tryck höften bakåt och fäll överkroppen framåt. Försök att komma lite närmare golvet för varje repetition. Gör 10-15 repetitioner. Vänd på dig och sätt hälarna på upphöjningen och gör ytterligare 10-15 repetitioner.

Toe touch från YouTube:

Varför fungerar det?

När du klämmer åt om redskapet aktiverar du muskulaturen på lårets insida, som är kopplad till bålmuskulaturen. Då ger bålen stabilitet, vilket gör att ländryggen måste slappna av. Om du på det här sättet lär ländryggens muskulatur att slappna av och att du kan flytta vikten från främre delen av foten till hälen och tvärtom så kommer hamstrings kunna slappna av och sträckas ut och du kan snart nudda tårna.

Varför fungerar det inte?

Om du utfört övningen rätt och den inte alls hjälper dig att nå tårna kan det vara så att du faktiskt har korta hamstrings. För att få bukt med det problemet rekommenderar jag dynamiska rörlighetsövningar. Inchworm Complex PLus och Squat to Stand är två övningar som kan passa och som jag skrivit om tidigare:

Annonser

2 thoughts on “Efter magiska toe touch kan nästan alla nudda tårna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s