Mina intryck av RKC i Göteborg

Jag och Pavel Tsatsouline

Jag och Pavel Tsatsouline

Jag rekommenderar RKC till alla som vill använda kettlebells för att bli bättre atleter och tränare. RKC är inte bara en kurs, utan är en gemenskap där alla respekterar, hjälper och stöttar varandra.

RKC är en mycket bra miljö för inlärning med briljanta lärare (Pavel Tsatsouline, Brett Jones, Peter Lakatos och Tommy Blom), och inspirerande assisterande instruktörer. Alla är villiga att dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.

Kort om RKC

  • ”Strength is a skill”. Styrka är en kvalitet som värdesätts. Men det är viktigt med balans mellan ytterligheterna styrka/spänning och avslappning/snabbhet för att förbättra prestationen.
  • ”Practice, not training” är ett talessätt som används. Vi övar på olika kvaliteter, det handlar inte om att döda sig själv i ett träningspass.
  • Kvalitet inte kvantitet. Allt ska göras med kvalitet, det är enda chansen att uppnå bästa resultat och minimera risken för skador.
Vad lär man sig?
  • Swing, Clean, Press, Get-up, Front Squat oct Snatch, från grunden.
  • Att progressivt göra övningarna lättare eller svårare och anpassa dem för klient och ändamål.
  • Att fixa felaktig kompensationsmönster.
  • Att direkt förbättra dina styrkenivåer med hjälp av triggers.
  • Att använda andningen för att förbättra din styrka och avslappning, vilket gör din prestation bättre.
Manualen

En mycket bra manual där du har alla detaljer och hänvisningar till vetenskapen.

Primal charge

Vi fick dessutom testa Primal charge, som är rolig träning för alla som vill äga sina basala rörelser och som Peter Lakatos tagit fram (han var även mitt lags team leader på RKC).

Om du vill läsa mer eller anmäla dig så finns Primal Charge i Stockholm 10 Augusti.

7 thoughts on “Mina intryck av RKC i Göteborg

  1. Jag är grymt avis, har ju velat gå RKC:en ett par år nu. Hur upplever du att dina tidigare kunskaper i kettlebell-användning stod sig när du körde med ”proffsen”?
    Och var det någon riktigt ”AHA”-upplevelse som du kommer kunna applicera direkt på egen träning eller kunder?

    • Tja,

      Trots att jag läste de flesta av Pavels böcker och sett Bretts DVD-skivor så är det en helt annan sak att träffa personerna och kunna fråga och få feed-back direkt.

      Det var framför allt olika triggers och andningstekniker som var nya och som jag kommer börja använda direkt för mig och mina kunder. När det gäller övningarna kommer jag fortsätta men med än mer noggrannhet.

      Jag tror att du verkligen skulle gilla utbildningen!

      Erik

  2. Erik!
    Kul läsning och stabil prestaion under hela RKC. Välförtjänt certifikat.

    Med vänlig hälsning,

    Henrik Landhammar

  3. Pingback: Lucka 15: Tips på utbildningar för tränare och andra intresserade « Personlig träning, fysträning och utbildning med Erik Börjesson

Kommentera

