Klart för min bok om Self Myofascial Release

Utrustning Self-Myofascial Release

I höst kommer min första bok. Den handlar om Self Myofascial Release (SMR), en träningsförberedande massageform som använts under flera år och är ett populärt inslag i träningspass.

En sammanhållen guide om SMR saknas

Att skriva en bok har i ganska många år varit ett av mina personligt mål. Anledningen till att det blev just den här boken är att jag i många sammanhang använder och förespråkar Self Myofascial Release, men saknar en sammanhållen guide att referera till.

Praktiska exempel och filmklipp ska hjälpa tränare och träningsintresserade

Boken kommer i första hand vända sig till tränare och personer som är intresserade av träningsmetoder och av att förbättra sin prestation.  Tanken är att den ska besvara frågorna ”varför ska jag göra SMR?” och ”hur gör jag då?”. Fokus blir på hur man gör och jag vågar lova många praktiska exempel, bilder och filmklipp(!).

Vad tycker du att boken ska innehålla?

Innehållet är nästan spikat men det finns fortfarande en möjlighet att påverka. Om du har en bra idé på något om SMR som du saknar information om, lämna en kommentar på inlägget eller maila mig på borjesson.erik@gmail.com.

E-bok på förlaget som gav ut boken om MAQ

Boken blir en e-bok som kan tryckas på beställning. Fördelen med det är att det går att väva in rörlig bild, vilket gör det lättare att förstå hur en rörelse ska se ut. Jag ger ut boken på Miro förlag, som tidigare bland annat givit ut boken Muscle Action Quality, MAQ.

15 thoughts on “Klart för min bok om Self Myofascial Release

  1. Riktigt grymt! Antar att du kommer passa på att skriva om myofaciala slingor också. Ha rdu förresten någon erfarenhet av FAT-verktygen, verkar ju vara fler och fler som börjar köra med det nu i usa. Nästa trend? 😉

    • Tack! Ja, en del om myofasciella slingor kommer det att vara. Men, vill du gå på djupet där så är det Anatomy Trains som gäller som läsning som du säkert vet.

      Jag har inte någon direkt erfarnehet av FAT-verktyg om du menar Fascial Abrasion Tachnique, men de liknar Graston som har blivit riktigt populärt nu. Jag tror att det absolut kommer att användas mer och mer, men kanske framför allt av manuella terapeuter och kanska inte personliga tränare lika mycket.

      Mvh Erik

  2. Pingback: På gång: Ny svensk bok om Self-Myofascial release « Jakob Richloow

  3. Hur är den vetenskapliga förankringen? Finns det några vetenskapliga bevis för att metoden fungerar? Och i så fall för vad?

    • Hej,

      Forskningen är långt ifrån tillräcklig, söker du på PubMed är det inte många träffar. Det kommer förhoppningsvis fler studier i framtiden. I dagsläget så är det framför allt empirisk kunskap som gör att det används mycket frekvent, men studierna som finns visar på att det sker förändringar i muskel och fascia som gör att friktionen mellan olika vävnader minskar och rörelserna blir ”bättre”.

      Mvh

      Erik

  4. Ok, känns det inte lite tunt att skriva en bok på en metod som man inte vet hur eller om den fungerar?

    • Hej,

      Nej, det känns inte tunt. Man har idéer om hur det funkar men precis som allt annat med fascian så vet man inte allt som händer. Sedan funkar det också ungefär som massage eller ART, du bearbetar muskulaturen med mekaniskt tryck med en samtidig rörelse vilket kan minska exempelvis adherenser.

      När det gäller om det funkar så ser jag varje dag på varje klient att det ger resultat och det räcker för mig. När nästan varenda ”sports performance”-coach i USA dessutom använder det så hjälper det också till att verifiera att det funkar.

      Med vänlig hälsning,

      Erik

  5. Kul att höra att en bok är på g! Jag kör SMR inför alla mina pass och nästan alla mina kunders pass. Det är dessutom ett perfekt sätt att sälja in sig på pt-konsultationer eftersom den ”tillfälliga” rörligheten blir grymt mycket bättre hos stela kunder på bara några minuter.

  6. Pingback: Miro förlag – Rulla med redskap – sportmassera själv!

  7. Pingback: Foam Rolling som gruppträning och den första boken på svenska i ämnet. « Jakob Richloow

Kommentera

