Utbildningen Primal Charge – träning som bygger på lust och lek

Primal Charge handlar om dynamisk rörlighet och perfekta rörelser, men utgår ifrån att träning måste vara lustfylld och bygga på en naturlig lekfullhet. I augusti 2012 kommer tränarutbildningen till Stockholm för första gången. Jag är övertygad om att alla som arbetar med träning har stor nytta av kunskapen.

Och därför har jag också anmält mig! Fredagen den 10 augusti inbokat.

Grundaren Peter Lakatos säger såhär:

Jag ser en kraftig degeneration i nuvarande generationer. Vi blir inte bättre. Samtidigt som vissa träningsmetoder roteras i vad som är inne av fitnessinsdustrin på samma sätt som mode roteras av modeindustrin så har vi tappat något – det lekfulla.

När vi tog fram Primal Charge tänkte vi inte på fettförbränning, att bygga muskler, periodisering eller plyometriska övningar. Det handlade om att vara lycklig och njuta av kroppsrörelse igen, och vi älskade att röra på oss. Skador var ganska ovanliga, om vi inte föll ur ett träd och bröt något. Och skador fick oss inte att sluta leka, vi fortsatte och gjorde allt vi kunde som gipset höll för.

Såhär beskriver arrangörerna utbildningen (lite redigerat av mig):

Primal charge 1Primal Charge är en unik approach till kroppsrörelser där vi kombinerar kroppsviktsträning, dynamisk ledrörlighet och flowkänslan från Professor Csíkszentmihalyi i ett system. Alla rörelser är baserade på principer från Functional Movement Systems som är skapat av Gray Cook.

Primal Charge-konceptet föddes i arbetet med allt från skadade atleter till vanliga träningsklienter som inte längre uppskattade kroppsrörelser. När smärta/olust är närvarande faller många mål i träningen bort och framför allt försvinner lekfullheten och det naturliga i rörelserna.

Primal Charge 2

Primal Charge är bra för:

  • förbättring av kroppsmedvetenhet, koordination och propriocetion
  • den vanliga personen som vill få tillbaka rörlighet och stabilitet
  • äldre personer som vill aktivera sig och öka sin rörlighet
  • aktivering/återaktivering av koordination
  • förbättring av koordination
  • uppvärmning för alla idrotter
  • som en naturlig del för idrottare som behöver öka sin rörlighet
  • en motpol till hård fysisk träning
  • skaderehabilitering

Ett typiskt Primal Charge-pass

Under ett typiskt pass övar vi på att rulla, krypa, trycka, dra, rotera, motverka rotation, stabilisera, utfall, knäböj. Naturliga rörelsemönster som får kroppen och sinnet att må bra. Ett vanligt pass är 40-45 minuter och handlar mycket om rörelsekvalitet och att uppnå ett flow i alla rörelser.

Klicka här för att anmäla dig till utbildningen Primal Charge 

Läs mer på Primal Charge webbplats

4 thoughts on “Utbildningen Primal Charge – träning som bygger på lust och lek

  1. Tjena Erik, undrar vad du tycker om charles poliquins utbildningar? Där fokuseras mkt på strukurell balans i kroppen och symmetri, samt hitta felaktigheter hos klienters utförande.

    Daniel

    • Hej Daniel,

      Jag har bara gått P.I.M.S.T för Poliquin och den var helt ok. De andra har jag inte gått så jag kan inte uttala mig om dom, men det är givetvis bra att eftersträva balans i kroppen och ta bort felaktiga rörelsemönster.

      Mvh Erik

  2. Hej daniel!
    Jag har gått Poliquins PICP level 1 och håller på
    Med level 2 nu, snart praktiska delen i Halmstad. Kan verkligen rekommendera dem!
    Det är poliquins crew som kommer till sverige.
    Det man märker med dem är att de är vana att
    Jobba med elitidrottare. Så om du vill kunna ta hand om en idrottares styrka och fysträning är PICP toppen. Finns även flera väldigt framgångsika styrkecoacher som rekommenderar PICP! Poliquin själv har ju tränat massvis med framgångsrika omympier, de hade ej valt honom om han inte var en av de bästa….
    Med vänlig hälsning, Andreas

  3. Tack andreas, jag har redan bestämt att jag ska gå dom. Poliquin är lite av en förebild som tränare för mig. läseer alltid hans inlägg på hans sida och lär mig jämnt nya saker. Biosignature är en utbildning jag också ska gå med honom, hoppas vi syns där!

    Daniel

Kommentera

