Nu har jag fått mitt DNS-diplom. Såhär tycker jag om kursen:

Diplom DNS

Diplom DNS

Läs mitt tidigare inlägg för en introduktion till DNS (som jag skrev innan jag gick kursen)

Nu i mars gick jag DNS Sport (Dynamic Neuromuscular Stabilization Sport). Diplomet ser ni till höger och här kommer min utvärdering.

Sammanfattning av vad DNS är:

DNS är ett sätt att försöka hjälpa klienter att programmera om sina rörelser genom att gå tillbaka till ruta ett och ta kroppen igenom de stadier spädbarn går igenom när de utvecklar sina grundrörelser. Några viktiga grundpelare i DNS är:

  • Andas rätt
  • Stabilitet i sagittalplanet (framåt/bakåt)
  • Neutrala leder

En av grundarna, Karel Lewit, säger:

If breathing is not normalized – no other movement pattern can be.

Klarar du inte att få till rätt andning, stabilitet framåt/bakåt och neutrala leder när du gör en rörelse så är den för svår för dig. Du måste då ta ett steg tillbaka och träna upp de rörelser som föregår den svåra. Kvalitet går alltså alltid före kvantitet i DNS, man gör bara övningarna om man kan utföra dem perfekt.

Liebenson, Boyle, Creesy och Cook (kända namn inom träning/rehab) har gått DNS och använder sig av det i arbetet. Gray Cooks övning Squat Sequence är i princip hämtad direkt från DNS och modifierats lite grann.

Mina reflektioner om DNS Sport

Dag 1 handlade om teori och grunderna i DNS

Första dagen innehöll mest teori och grunderna andning, hållning och stabilisering. Det var inte direkt något nytt för mig, eftersom jag redan arbetar med de bitarna på liknande sätt. Jag hade gärna fått en mer detaljerad genomgång av hur andning, hållning och stabilisering påverkar människors rörelsemönster.

Dag 2 var praktiska övningar med ökande svårighetsgrad

Dag två var mest praktik som naturligt utgick från det vi lärt oss dag 1. Grunderna ska alltid finnas där. Klarar personen övningen (rulla, sätta sig upp, ställa sig upp, knäböja osv.) och att samtidigt andas rätt, stabilisera kroppen och ha rätt hållning kan vi öka svårighetsgraden. Vi fick också se filmklipp på spädbarn i olika åldrar som rullade, satte sig upp, ställde sig upp och knäböjde för att därefter själva försöka klara de – i teorin – enkla rörelserna. Som ni förstår var det inte alls så enkelt som man vill tro.

Slutsats om utbildningen DNS Sport

Den här utbildningen passar främst tränare som arbetar mycket med klienter som har en skada (som bygger på felaktiga rörelser, ej olycka), som tycker att det är viktigt med perfekta rörelsemönster och/eller som utgår ifrån att träningen ska vara säker och eliminera skaderisker. Tränare som däremot tycker att det är viktigare att klienten får köra slut sig kommer förmodligen inte att gilla den lika mycket. Men jag tycker absolut att tränare, naprapater och kiropraktorer ska gå utbildningen och använda sig av  de delar som känns viktiga i deras jobb.

Nästa DNS Sport är i höst. Är du intresserad av att gå utbildningen så mailar du Christopher BergströmOptimal Fysik.

Kommentera

