Goblet Squat – knäböj med kettlebell – perfekt för både nybörjare och vältränade

Övningen Goblet Squat (knäböj med kettlebell) har många fördelar. Att utföra övningen rätt och regelbundet är tidseffektiv träning. Mina kunder gör övningen nästan varje pass som de tränar med mig.

Goblet Squats är bra för att övningen:

  • tränar knäböjningen (en av våra sju grundrörelser)…
  • …med fullt rörelseutslag, oavsett om du har rörlighetsproblem i höftled, fotled och/eller bröstrygg*
  • tränar bålen (höftflexion med neutral ryggrad)…
  • … och förbättrar den främre bålstyrkan.
  • tränar styrkan även i övre delen av ryggen, framsida lår, säte och adduktorer.
  • förbättrar rörligheten i höftleden.
Övningen är dessutom:
  • lätt att anpassa efter förmåga.
  • lätt att lära sig.
Kort sagt innebär Goblet Squats mycket tidseffektiv träning!

Hur kan man använda övningen?

  • För vältränade personer: perfekt som en del i uppvärmingen eftersom den banar in knäböjsrörelsen och gör dig redo för svårare övningar.
  • För mindre vältränade personer: ett perfekt sätt att lära sig knäböj på och dessutom få en ordentlig träning för benen.

* Eftersom vikten är framför kroppen istället för på axlarna är det lättare att hålla balansen när du ”sätter dig” bakåt/nedåt.

Vad tycker du om Goblet Squats?

Vad tycker du om den här övningen? Har du en annan som du/dina klienter alltid kör? Kommentera gärna!

7 thoughts on “Goblet Squat – knäböj med kettlebell – perfekt för både nybörjare och vältränade

  1. Jag kör enbensknäböj (en foten placerad på bänk bakom kroppen) med nästan alla min kunder. Tycker det är en suverän variant på knäböj då den tränar rörlighet, balans, enbensstyrka, gör det lätt att upptäcka assymsetrier och den går att variera i oändlighet vilket gör att man inte behöver byta övning. Vet inte om det är något du kör med dina kunder? Men mina kunder som jag tränar på sats liljeholmen får ofta köra den.

    • Absolut, jag kallar den Rear-Foot Elevated Split Squat (RFESS) och den används för många klienter. Precis som du skriver har den massor av fördelar. Min ambition är dock att mina klienter ska köra enbensknäböj utan stöd för att också få stabiliteten i fot-knä-höft, men övningen kommer alltid finns högt upp på min lista av övningar jag gillar.

  2. Tack för en bra utbildning! Du är alltid lika bra på att förklara och visa =)

    Jo jag nöter själv teknik nästan varje pass, antingen med bara pinnen eller stången…

    Alla rörlighetsövningarna med pinnen är helt super att köra med de flesta kunder =) Vilket alla uppskattar då det känns en stor skillnad i rörligheten relativt snabbt.

    Fortsätt med det du gör på din blogg.. alltid inspirerande att gå in och kolla vad du skriver.. För lite nya ideér och tänk…

    Goblet squat kommer jag absolut ta med och köra 😉

    • Tack själv! Kul att du får bra resultat med din aklienter! Anmäl dig till Dynamisk funktionell rörlighet steg 2 under våren 2012 så får du fler övningar som kan hjälpa dig att förbättra funktionen hos dina klienter.

      Erik

  3. Ett annat tips som jag tagit åt mig är att låta kunder göra knäböj över huvudet /ryckknäböj med lite belastning istället för pinnen som uppvärmning. När kunden har enbart pinne så känner dem inte om knäböjen är mindre bra. Sånt känner dem direkt när de får ha lite belastning istället, även om det bara är några kilo. Detta gäller ju såklart bara om kunden har hyffsad rörlighet i bröstrygg. Kan gå till överdrift detta med pinnar. Folk står och envisas med pinnar trots att de förlänge sedan skulle kunnat gått över till lite belastning. Progression!
    /Andreas

    • Hej Andreas,

      Jag håller helt med dig. Med en pinne jan du utföra övningen dåligt men ändå ”klara” den. En tyngre skivstång kommer ge dig direkt feed-back.

      Jag använder den här övningen ofta jag också.

      Med vänlig hälsning,

      Erik

Kommentera

