Tydliga mål och rätt belöningssystem skapar framgång

Att sätta upp tydliga, tidsbestämda mål i träningen är för de flesta ett bra sätt att lyckas. Och räcker inte målet och segern i sig så kan man försöka komma hitta ett bra och fungerande belöningssystem.

Förväntan hos omgivningen kan vara en väg till att få tummen ur

För två år sedan berättade jag för alla jag kände att jag skulle springa Stockholm marathon på en viss tid. Jag var också tydlig med att om jag inte lyckades skulle jag göra om det året därpå tills jag nådde målet. Personlighet och hur mycket ära man sätter i att stå vid sitt ord spelar naturligtvis in, men för min del innebar det att jag tränade mer löpning än jag hade gjort annars.

Att sätta mål tydliga mål och hitta rätt belöningssystem

Mål ska vara SMART:a – specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidssatta.

SMART:a mål
SMART:a mål

Och någon form av belöning (ekonomiskt, i status eller annat värde) tar dig till målet. Men om status (som mitt löfte till omgivningen ovan) inte är tillräckligt kan det vara svårt att belöna sig själv. Till exempel innebär det ju ett krav på att du inte belönar dig själv om du inte lyckas. Dessutom är det ju du själv som måste ta dig råd till belöningen, vilket kan göra målet mindre åtråvärt. Det är därför alltid en extra bra grej om någon annan kan belöna dig för att du uppnått ditt mål eftersom belöningen då blir en solklar plusaffär.

Mitt tips: Ge dig in i tävlingar med andra!

Ett sätt kan vara att skapa motiverande avtal med andra människor som har liknande mål, det skulle kunna se ut såhär:

  • Den som procentuellt sett förbättrat sig mest i tre övningar blir bjuden på en lyxig middag (läs: DYR) på restaurang av den andra.
  • Den som gått ner mest procentuellt sett på tre månader blir bjuden på en valfri weekend-resa av den andra.
Tänk på att det är viktigt att priset på belöningen blir kännbart för båda personerna, eftersom en person som har mycket mer pengar annars kommer vara betydligt mindre motiverad att vinna tävlingen.

Vill du få någon annan i form? Hitta rätt mål och belöningssystem!

För inte så länge sedan gjorde jag ett muntligt avtal med min sambos lillebror som är 20 år. Det finns två avtalspunkter:

  1. Jag betalar hans startplats i Stockholm Marathon 2012.
  2. Om han inte springer, avbryter eller missar maxtiden på 6 timmar betalar han mig det dubbla.

Utanför vårt avtal finns ett avtal med två andra personer som innebär att om han slutför loppet så får han 4500 kronor i handen.

Jag inser att avtalet är till hans fördel. Inte nog med att han slipper betala för en ”once in a lifetime experience”, han får dessutom en bättre hälsa (han är redan igång med löpningen) och ekonomisk ersättning om han slutför.

2 thoughts on “Tydliga mål och rätt belöningssystem skapar framgång

  1. Superbra tips, ska ta med mig de och få igång andra så jag slipper tävla själv hela tiden! Och sen måste jag bara säga att din blogg är den jag läser mest, så inspirerande och gett min träning så mycket mer! Tack!

    • Hej,

      Det har fungerat för mig också, det gäller att hitta något som triggar en så att man gör lite mer än vanligt. Kul att du gillar bloggen, det gör det än roligare för mig att försöka skriva intressanta saker som går att ha direkt användning av.

      Kör hårt!

      erik

Kommentera

