Rätt startposition gör dig till en bättre bänkare

Bänkpress
Bänkpress: Sju steg tar dig till rätt utgångsposition, som kan vara nyckeln till lyckade lyft och bra prestationer. Slarvar du med starten blir övningen både svårare att genomföra rätt och mer riskfylld.


Såhär hittar du rätt startposition:

  1. Lägg dig ner på rygg med benen på sidorna av bänken.
  2. Placera fötterna rakt under knäna eller så nära huvudet som möjligt.
  3. Dra skulderbladen bakåt/nedåt rumpan. Se till att ”nagla fast dom” i bänken.
  4. Placera dig så stången (som ligger på ställningen ovanför dig) är 10-15 cm ”ovanför” ögonen, alltså några cm bakom dig.
  5. Tryck dig bakåt så att ögonen hamnar rakt under stången.
    (Du bör nu ligga med rumpan och skuldrorna i bänken och överkroppen i en båge.)
  6. Pressa fötterna hårt i marken, spänn framsida lår och säte.
  7. Upp med bröstkorgen och dra in luft.

Nu är du redo att börja lyftet. Försök att göra likadant varje gång du tränar, oavsett om det är lätt eller en tung vikt och avsett övning. Ju mer du kan automatisera i en övning, desto mer fokus kan du ha på att flytta vikten.

Obs! Använd en passare som hjälper dig av med stången och som vet hur det ska se ut, annars är risken att du tappar positionen inför varje nytt set.

Kör hårt!

Annonser

2 thoughts on “Rätt startposition gör dig till en bättre bänkare

  1. Ett litet extra-tips är att tänka att man ska ”dra isär” stången samtidigt som man pressar den uppåt. Många personer tycker att det är enklare att räta ut armana då. Det är ju ofta i det läget det tar stopp i bänkpress.

    MVH
    Daniel

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s