Problem med knäna? Här kommer lite att tänka på i träningen.

Genom att tänka på några enkla punkter i träningen kan du minska dina knäproblem. Till exempel ska träningen inte göra ont, ta alltid smärta i knäet som en signal från kroppen att sluta.

    • Träna med vertikalt skenben. Personer med smärtor i främre/utsidan av knät bör hålla skenbenet vertikalt i alla övningar. Om de inte har det kan problemen bli värre. Två klipp: i det första rör sig knäleden med ett vertikalt skenben och i det andra med vinklat.


  • Lägg krut på höfter, rumpa och baksida lår. Posterior chain, som kedjan höft-rumpa-lår kallas, bör driva rörelser, därför måste du stärka den. Dessutom hjälper den till att stabilisera i höften.
  • Träna upp mobiliteten i höft- och fotled. En bra rörlighet i de områdena låter knäleden kan fokusera på att vara stabil.
  • Ha alltid fot-knä-höft i linje, så fördelar du belastningen rätt.
  • Se till att musklerna är fria från spänningar, triggerpunkter och har en bra längd. Framför allt viktigt för framsida lår och vader.

Och som sagt:  träna alltid utan smärta. Upplever du smärta bör du undvika det rörelseomfång du har när smärtan uppkommer eftersom det är en signal från kroppen att något inte är bra.

Annonser

8 thoughts on “Problem med knäna? Här kommer lite att tänka på i träningen.

  1. Jag gillar dina inlägg och tyckte även att utbildningen i Funktionell dynamisk rörlighet har gett mig massor i mitt jobb som PT.
    Hur ställer du dig till knäsmärta pga artros?
    Av den erfarenhet jag fått från annan utbildning och av andra sjukgymnaster så är den typen av smärta inte att likställa med annan smärta vid fysisk aktivitet.
    Hälsningar Perita

    • Hej Perita,

      Kul att du gillade utbildningen och att du haft nytta av den i ditt arbete. När det gäller smärta och det finns en diagnos så är det något helt annat än smärta som uppkommer av dysfunktionella rörelser. Du måste se till diagnosen och vad som gäller för den när du implementerar den i ett träningsprogram.

      Mvh Erik

  2. Under punkt 1. ”Två klipp: i det första rör sig knäleden med ett vertikalt skenben och i det andra med vinklat.” Menar du att det ska finnas två videoklipp som visar rörelserna? Isåfall kan jag inte hitta de klippen.
    Under punkt 4. ”Ha alltid fot-knä-höft i linje, så fördelar du belastningen rätt.” Får man iinte vinkla ut fötter och knän vid djupa squat? Eller följer höften med så att de tre ändå är i linje?

    /Fredde

    • Hej Fredde,

      Tack för ditt påpekande under punkt 1. Jag har nu redigerat inlägget så att de två klippen syns. Angående din andra fråga så bör du ha fötterna lätt utåtvinklade, 10-15 grader. Knäna följer tårna när du går ner i knäböjen och du bör försöka att ha en rak linje från fot-knä-höft. Den linjen kommer att att gå snett utåt men vara rak.

      Mvh Erik

  3. Glömde fråga tidigare, varför kan man få problem om man inte håller skenbenet vertikalt?
    Man hör ofta att vid böj i knäled ska inte knäna kommer framför tårna, jag tror att det har att göra med ökad belastning mellan broskytor (knäskål o lårben) men förstår inte hur det går till. Samtidigt är det svårt att göra en knäböj utan att det sker. Har du några tips på övningar där skenbenet hålls vertikalt?

    • Hej,

      Det är inget problem att knäna passerar tårna vid en knäböj. Det är faktiskt så att dom måste passera för att du ska kunna utföra en fulldjup böj utan att du trilla bakåt. Inlägget handlar dock om personer som har problem med knäna och då vill man minska stressen på dom. Detta görs med ett vertikalt skenben eftersom du flyttar tyngden något bakåt vilket i sin tur minskar belastning på framsida lår och patellarsenan och ökar den på säte och hamstrings istället.

      Jag tycker att Box Squat är en av de bästa övningarna där du kan arbeta med vertikalt skenben.

      Erik

  4. Är du fortfarande fullbokad? Du verkar så himla duktig. Har själv ont i knä, höft och ländrygg. Har gått till kiropraktor och sjukgymnast utan resultat.

    • Hej,

      Vad tråkigt att du inte fått någon hjälp med dina problem. Tyvärr så är situationen fortfarande den samma, det är överbokat så för stunden kan jag inte ta bnågra nya uppdrag. Jag hjälper dig gärna med att hitta en duktig tränare alternativt kan jag maila dig om det skulle dyka upp luckor?

      Mvh Erik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s