Satsa på tuffare avslutningar

Avsluta dina styrkepass högintensivt istället för att bara gå bort till konditionsavdelningen och använda dig av en maskin. Det blir både roligare och mer effektivt!

Många styrkepass avslutas med ett bestämt antal minuter på en konditionsmaskin. Om du istället väljer att köra en kortare stunds högintensiv träning kan du:

  • öka din arbetskapacitet
  • få en förbättrad muskulär uthållighet 
  • öka din efterförbränning, även kallad EPOC (excess post-exercise oxygen consumption).

Mitt tips är att variera och testa olika avslutningar. Då märker man snart vad som verkar funka för en själv och/eller klienten.

Jag brukar använda en övning som kallas den omvända stegen.

I den omvända stegen ökar och minskar antalet repetitioner varje varv

Grunden är tre övningar: en för benen, en för överkroppen och en valfri. 

  1. Den första övningen (ex. knäböj) kör du från en till tio repetetioner per varv, det vill säga en knäböj varv ett, två knäböj varv två osv.
  2. Den andra övning (ex. chins) kör du tvärtom, börjar på tio repetitioner och sänker en repetition per varv.
  3. I den tredje övningen (ex. overhead slam med medicinboll) är repetitionsantalet konstant. Allt mellan tre och tio repetitioner kan vara lagom.

Du tävlar mot dig själv och klockan, men så snabbt som möjligt gäller!

Annonser

2 thoughts on “Satsa på tuffare avslutningar

  1. Hej Erik
    Nu har jag hunnit läsa lite mer på din blogg, givande och en del känner jag igen. Så bra jobbat säger jag både som klient och kommunikationschef 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s