Bättre golfspel med rätt fysträning

Prestera bättre på golfbanan? Jag föreslår tre övningarna två gånger i veckan. Din kropp kommer att fungera bättre, vilket ger golfsvingen bättre effekt och dina möjligheter att slå längre och rakare ökar.

Golfspelare behöver som de flesta andra idrottare ha en bra styrka, rörlighet, koordination och balans.

Jag vill tipsa om tre övningar, en var för tre viktiga områden:

  • Höftleden
  • Ländryggen
  • Bröstryggen

Höftleden behöver framför allt vara rörlig. En för dålig rörlighet  i höften kan göra att kroppen försöker ”ta ut” rörligheten i leden ovanför eller under (ländryggen respektive knäleden). Eftersom ingen av dessa leder är byggda för rörlighet, utan för stabilitet, så kan det göra att man får ont. Min erfarenhet är att många med ländryggsbesvär har för dålig rörlighet i höften.

Squat-to-Stand är en bra övning för att öka rörligheten i höftleden:

Ländryggen behöver vara stabil. När vi spelar golf ska bålen överföra kraften som skapas i ben och höfter ut i armar och klubba. Om bålen inte är stabil får vi ett s.k. energiläckage där. En stabil ländrygg får du genom att träna bålen på det sätt som den fungerar; genom att motverka böjningar, sträckningar och rotationer.

En av mina favotiövningar är Standing Anti-rotation Press:

Bröstryggen behöver framför allt vara rörlig. Precis som jag skrev om höftleden tidigare tar kroppen ut rörligheten i lederna omkring om vi saknar den i bröstet. I det här fallet drabbas skulderblad eller axelled. Många problem som gör ont i axelpartiet orsakas av en dålig rörlighet i bröstryggen och kan bli bättre om rörligheten blir bättre.

En bra övning för bröstryggen är T-Spine Rotation:

Många fick ögonen för fysträningens positiva påverkan på golfspel tack vare Tiger Woods och Annika Sörenstam. De två var de första golfspelarna som satsade hårt på sin på fysträning och det bidrog till deras överlägsenhet. Och vill man bli bäst så gör man gärna som de bästa.

Det innebär att golfspelare även på lägre nivåer har insett att man tjänar mycket på att satsa lika hårt på fysträning som på golfträningen. Men det räcker alltså inte med fysträning generellt, det måste vara rätt typ av träning.

Däremot vill jag avråda er från alla former av det den här mannen gör

Svinga lugnt!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s