Fyra bra rörlighetsövningar för knäböj

Jag använder mig av ett flertal dynamiska rörlighetsövningar för mina klienter som inte kan göra knäböj, och som uppvärmning inför ett pass som innehåller knäböjningar.

Några exempel:

Squat to Stand
Förbättrar flexibiliteten i hamstrings, adduktorer och säte. Kräver bra mobilitet i fotled och höftled.

Goblet Squat
Kräver flexibilitet i säte, adduktorer och vader. Eftersom du håller en vikt framför dig blir det lättare att nå fullt rörelseutslag.

Lying Knee-to-Knee Pull-in
Förbättrar förmågan att inåtrotera i höftleden. Viktigast för män, de flesta kvinnor har en bra rörlighet här.

Box Squat series
Kan utföras i fyra steg, gradvis mer avancerat.

  1. Sitt ner precis ovanför lådan och tryck ut knäna.
  2. Sitt ner precis ovanför lådan och tryck ut knäna. Rotera sen i bröstryggen, varannan sida.
  3. Sitt ner och tryck ut knäna. Lyft armarna rakt upp.
  4. Sitt ner och tryck ut knäna. Lyft armarna rakt upp och ställ dig upp innan du återgå till startpositionen.
Annonser

2 thoughts on “Fyra bra rörlighetsövningar för knäböj

  1. Pingback: Rörlighet för styrketräning. Del 2 – Underkroppen « Jakob Richloow

  2. Pingback: Efter magiska toe touch kan nästan alla nudda tårna « Personlig träning, fysträning och utbildning med Erik Börjesson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s