Låt ditt barn styrketräna

Många föräldrar skickar iväg sina barn på fotbollsträning, men att låta dem gå iväg till gymmet är otänkbart. Enligt mig – sett till skadefrekvensen – borde det vara tvärtom.

Jag gissar att majoriteten vuxna tror att styrketräning är farligt för barn och ungdomar, fastän det saknas belägg för att det skulle vara så.

Skador per 100 träningstimmar

Tabellen visar genomsnittligt antal skador på 100 utförda träningstimmar av varje idrott.

Aktivitet Skadefrekvens (per 100 h)
Fotboll 6,2
Rugby 1,92
Basket 1,03
Friidrott 0,57
Idrott och hälsa (skolan) 0,18
Amerikansk fotboll 0,1
Squash 0,1
Tennis 0,07
Badminton 0,05
Gymnastik 0,044
Styrketräning 0,012
Styrkelyft 0,008
Tyngdlyftning 0,006
Volleyboll 0,004

Från Hamill, B. ”Relative Safety of Weightlifting and Weight Training”, Journal of Strength and Conditioning Research 8(1):53-57, 1994.

När det gäller skador och styrketräning är det inte övningar, utan människor som skadar människor. I de allra flesta fall beror skadorna på antingen att personer har för dålig utbildning i hur lyften ska gå till tekniskt, eller att den som utför lyften är för dåligt uppvärmd.

Några övningar som unga kan börja med

Här är några övningar som jag tycker unga kan börja med. Det viktigaste är att övningen utförs på rätt sätt, kroppsvikten räcker i de allra flesta fall som belastning. Repetitionsantalet kan vara ganska högt, omkring 12-15 repetitioner per set.

Overhead Squat (Knäböj med armarna över huvudet)

1-leg SLDL (Rakt marklyft på ett ben)

Split-Squat (Statiskt utfall)

Armhävningar

Plankan

Annonser

4 thoughts on “Låt ditt barn styrketräna

  1. Hej! Intressant detta! Har två barn, 4 och 7 år. Har börjat med lite träning för dem. Vi gör armhävnimngar, plankan, utfall, jägarvila eller vad det heter? Och så lite situps. De tycker det är skoj, och nu första veckorna märker de själva också att de blir starkare och klarar fler reps. Tyckte det var kul att du hade med några övningar här som vi hade börjat med..:) Ska nämnas att vi kör allt utan vikter.

    Funderar lite på rygg, och mage, du nämner plankan, e det bra att köra situps? Ska man hålla sig till några få övningar så det inte blir för mycke?

    Stretcha och barn? Hur mycket? Några förslag på bra övningar om man nu ska göra det? Min son som är 7, märker ju hur mycket mer orörlig han är jämfört med dotter på 4. Vilket inte är så konstigt, men ändå….

    Tack för intressant läsning!

    • Hej Anders,

      Kul att du gillar inlägget!

      Det går bra att börja relativt tidigt att styrketräna med barn, men lek generellt är bra träning och forskare har också sett att personer som hållit på med många idrotter under sin uppväxt har en bättre atletisk förmåga än de som specialiserat sig tidigt.

      Jag tycker att de övningar du gör är bra förutom sit-ups. Du kan läsa mina tankar om sit-ups i inläggen:
      ”Våga skiljas från crunchen, del 1 (https://erikborjesson.wordpress.com/2011/02/06/vaga-skiljas-fran-crunchen-del-1/” )
      ”Våga skiljas från crunchen, del 2” (https://erikborjesson.wordpress.com/2011/02/07/vaga-skiljas-fran-crunchen-del-2/)

      Angående rörlighetsträning så är det naturligt att rörligheten blir ”sämre” när barnen växer och får lite mer muskelmassa. Så länge de har en fullgod rörlighet så behövs inget extra. Om rörligheten frsämras kan stretching och dynamisk rörlighetsträning integreras.

      Mvh Erik

  2. Hej ingen! Tack för dit svar. Läste dina tidigare inlägg om crunchen, och det kan jag köpa när man funderar lite på det. Men de övningarna du ger förslag på i del två, är inget jag känner jag har nytta av för hemma bruk. Har du några bra tips för bra övningar man kan köra hemma, som e bra för mage, bål och rygg? Som skulle vara bra både för mig och kidsen?

    Jag som är lite okunnig, fullgod rörlighet? Vilket innebär..? Att man kan röra sig som vanligt?

    Mvh Anders

    • Hej,

      De övningar som fanns i inlägg två passar helt klart bättre på ett gym och för lite äldre personer än dina barn. Plankan och sidplankan är två övningar som jag tycker passar barn och ungdomar som vill få en mer kontrollerad och starkare bål.

      Fullgod rörlighet innebär precis som du skriver, att en person kan utföra grundrörelser utan problem och eventuella kompensationsmönster.

      Mvh Erik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s