Hitta fel, vinn en pt-timme

Idag fick jag ett YouTube-klipp länkat av en Facebook-kontakt, Dewey Nielsen. Det är Biggest Loser-tränaren Bob Harper som ska ”lära ut” övningen Turkish get-up. Jag hade svårt att tro det jag såg!

Turkish get-up har jag tidigare skrivit om i inlägget Turkish get-up funkar på alla nivår.

De som läser bloggen vet att Biggest Loser inte är ett favoritprogram hos mig efter inlägget Biggest Loser – värdelöst ur hälsosynpunkt.

Hur som helst. Bobs instruktionsfilm är mer komik än träning. Den som hittar flest fel får en fri träningstimme med mig. The game is on!

Bob Harpers tolkning av Turkish get-up:

Annonser

10 thoughts on “Hitta fel, vinn en pt-timme

  1. Här är största felet – han har blivit miljonär på detta och det har inte vi… 😦 Hua, man blir mörkrädd. Biggest L inte heller min favvo. Keep up the good work!

    • Tack Anna,

      Visst, det behövs inte alltid kunskap för att bli rik. Konstigt att det inte finns någon självkritik dock. Jillian Michaels har en fantastiskt dålig DVD om kettlebellträning som nästan slår den här.

  2. Ha ha ha! Och oh, my god! FEL ben, vad hände med att jobba diagonalt?! Hade han använt en vikt som ställde lite krav hade han upptäckt att det inte fungerade. Och på vägen upp börjar han med att sätta ett böjt ben i golvet vilket i stort sett helt hindrar honom från att resa sig. Inte många rätt, tar inte stöd av armar, placerar inte ben under sig för kraft/balans på vägen upp… Klart jag vill vinna timmen, vet inte vad Stoffe skulle säga dock 😉 Lägg upp en ny instruktionsfilm!

  3. Well, vad säger man.
    Böjt ben, fel ben, reser sig upp lite som om han/hon är en gammal säck potatis, använder inte resten av kroppen för att komma upp etc. jag tycker det är förskräckligt. Det största felet är dock att han hävdar att ”det här är det rätta sättet”. Såna uttalanden är farliga och bör undvikas. Tycker bättre om ”så här gör jag”.

    Inte lär jag vinna timmen men hoppas att Dewey Nielsen kanske ges möjligheten.

    • Hej Jon,

      Jag håller helt med dig om att det bör undvikas att säga att det här är det enda sättet. Det finns ofta många sätt att utföra en övning beroende på syfte och förutsättningar.

      Dewey skulle säkert ha en bra chans, men han lär inte flyga hit för att träna en timma 🙂

      Tack för ditt svar, vi får se på söndag vem som hittat flest uppenbara fel.

      Mvh Erik

  4. Ok Erik, jag skall göra ett seriöst försökt att vinna den här tävlingen.
    Vi kan börja uppifrån och ned.

    1. Dom har ingen lock-out på armen (vid armbågen). Vid tung vikt kommer dom inte orka hålla vikten.
    2. Dom håller inte armen upprätt mot taket utan tappar fram armen vilket kommer att belasta rotatorkuffen. Eftersom rotator kuffen inte är den starkaste ”muskeln” (musklerna) kommer dom att tappa fram vikten.
    3. Dom missar att ta stöd med den andra armen när de reser sig upp.
    4. Dom skjuter inte fram höften när de reser sig upp.
    5. Dom missar att ta sig upp diagonalt.
    6. Dom använder inte det böjda benet som stöd när de reser sig upp.
    7. Båda benen pekar rakt fram.
    8. Dom tar inte stöd på ”sidan” av det raka benet (eftersom dom inte tar sig upp diagonalt, så det hänger ju ihop lite).
    9. Dom har liksom placerat benen framför kroppen vilket omöjliggör bra balans.
    10. Dom håller inte koll på vikten. (eftersom dom antingen inte har någon vikt eller så patetiskt lite).
    11. Dom tar nåt konstigt stöd liksom rakt bak när dom går upp och gör alltså varken en squat eller utfallsrörelse, utan liksom ingenting.
    12. Dom balanserar inte med den andra handen när de reser sig upp.
    13. När dom lägger sig ner tar dom inte stöd med andra handen. Hade dom haft vikt på hade dom fallit ihop som ett korthus.
    14. Sen gör dom alla fel fast bakvänt när dom lägger sig ned.
    15. Dom hävdar att det är det enda rätta sättet.
    16. Enligt mitt tycke borde dom ha mer vikt på.
    17. Dom är sådär klämchecka och ser så nöjda ut trots att det dom gör är katastrof.

    Nu har jag iaf gjort ett försök.

    /Jon

  5. Hej,

    Tack för en mycket bra blogg. Här är mina synpunkter på utförandet.

    1) Saknar en inledning. Du bör börja i sidliggande (fosterställning) och därefter rulla-pressa upp vikten till utgångsläget.
    2) Fel ben böjt.
    3) Ingen stabilisering av skulderbladet.
    4) Han missar att eftera tt du kommit in i startpositionen så bör rörelsen initieras från nacken med en rotation så att du tittar till det håll du ska rulla.
    5)Han missar att du först bör gå till armbåge och sedan hand.
    6) Allting är för orytmiskt, inga klara-tydliga rörelser.
    7) Han ber inte klienten att trycka sig in under redskapet eller handen i det här fallet.
    8) Han missar att komma till en position med höften högt, vilket kräver en god aktivering av sätesmuskulaturen.
    9) Armarna bör ha en rak linje, vilket dom inte har.
    10) Handleden är inte rak.
    11) Dom håller inte koll på vikten
    12) Bålen och armarna bör vara helt vertikala när du kommer till ett halvt knästående.
    13) Det halva knäståendet missar dom helt och går istället upp i en konstig knäböjningsvariant framåt.
    14) Blicken bör vara rakt framåt här.
    15) Tillbakagången ska ske precis på motsatt ordning mot uppresning, vilket dom inte gör.
    16) Han nämner inget om hur hon ska kontrollera andningen
    17) Han nämner inte hur hon på ett korrekt sätt ska ha buktryck.
    18) Dom tar inte stöd med handen i nedgången.
    19) Nedgången från handpositionen är inte kontrollerad utan hon faller igenom.
    20) När dom väl ligger på golvet så bör övningen avslutas på samma sätt som den börjas, dvs en säker nedsätting av vikten. Dom tar inte ner den och rullar till sidan vilket dom borde.

    Det finns säkert många fler punkter, men det här var mitt försök.

    Ha det bra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s