Våga skiljas från crunchen, del 2

Jag tror på Stuart McGills och Shirley Sahrmanns tankar om bålträning, där en del är att undvika böjning av bålen som övning. I praktiken: inga fler crunches eller sit-ups.

Igår la jag ut en artikel om crunches och varför du inte ska göra dem. Här kommer några förslag på alternativa övningar.

Basövningar räcker långt
Först och främst anser jag att basövningar som knäböj och marklyft ger väldigt bra bålträning. och hur de ska utföras är hyfsat allmänt känt. Här är istället några andra, kanske inte lika vanliga, övningar som jag och mina klienter använder:

Extreme Core Trainer / Joystick

Pallof Press / Standing Anti-Rotation Press

Bar Roll-out to Push-up

Half-Kneeling Cable Chops

Suitcase Deadlift

Tidigare på samma ämne:
Våga skiljas från crunchen, del 1

2 thoughts on “Våga skiljas från crunchen, del 2

Kommentera

