Vad tar du i bänk?

Det är sällan man får frågan ”Vad tar du i skivstångsrodd?”. Och eftersom det är siffran för bänk som avgör din fysiska status/manlighet vill du såklart hjälpa ditt max uppåt.

Bänkpress är en av de vanligaste övningarna på ett genomsnittligt gym. Vid första anblicken kan övningen uppfattas som lätt och utan tekniska detaljer.

Utför övningen rätt
Lägg dig ner och dra tillbaka skulderbladen. Placera fötterna så nära huvudändan som möjligt, det ger en bättre båge på kroppen och framsida lår aktiveras mer. Spänn säte och baksida lår hårt samtidigt som du försöker pressa hälarna genom golvet. Fötterna ska inte lyftas, eftersom ländryggens kurvatur ska vara normal, och om fötterna lyfts så flekteras den. 

Bibehåll spänningen i hela kroppen och ta ett djupt andetag. Ta alltid hjälp av en passare som kan lyfta av stången åt dig, annars riskerar du att förlora startpositionen.

Använd armarna smart
Undvik att rikta armbågarna rakt ut från kroppen (90 grader). Armarna ska röra sig i en bana närmare kroppen (45 grader), både för att skydda axelleden från att ta skada och för att vinna mer kraft. Det är inte för inte som den som ska putta ett tungt lass håller armarna under axelhöjd. 

Tydligare vad jag menar blir det om du tittar på bilderna. Det hade varit osmart av de välklädda männen nedan att använda armarna i ”flyghöjd”.

På nästa bild hade det bästa varit att dra in armbågarna ytterligare lite närmare kroppen i utgångsläget. Likt de rutinerade männen på första bilden.

Två kroppar påverkar alltid varandra med lika stora motriktade krafter,

säger Newtons tredje rörelselag, som gäller i all styrketräning. Ju mer kraft du kan trycka ner i bänken och golvet desto mer kraft produceras för att lyfta vikten uppåt. Framgångsrika bänkpressare använder sig därför av tanken att de pressar sig själva iväg från stången istället för att pressa stången uppåt, vilket får dem att omedvetet sätta större tryck nedåt och samtidigt generera en större kraft uppåt. På det här sättet kan de lägga på mer vikt och se fram emot nästa gång någon frågar om siffran på deras manlighet…

Och ett tips: En passare ska veta vad han/hon gör, annars kan det gå illa!

Annonser

2 thoughts on “Vad tar du i bänk?

  1. Fy vad illa! Att inte passaren märkte vid första ”test-avlyft” att bänkaren inte kunde balansera stången, han lade ju tillbaka den 1 gång! Det här är mer en video på världens sämsta passare än något annat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s