Overhead Squat – multieffektiv

Overhead Squat är en fantastisk övning på flera sätt, den kan användas i träningsprogrammet men även som analysverktyg.

Overhead Squat är en övning som många av mina pt-klienter får utföra eftersom den har så många vinster. Här är några skäl till att använda övningen:

  • motorisk kontroll.
  • koordination.
  • balans.
  • stabilitet i knäled, ländrygg och skulderblad.
  • mobilitet i fotled och höftled.
  • flexibilitet.
  • styrka i ben och bål.

Vad mer kan du begära av en övning?

Du kan också använda övningen som ett analysverktyg. För att klara av rörelsen så behöver du ha bra mobilitet i fotled och höftled samt god stabilitet av knäled, ländrygg och skuldra. Overhead squat utmanar hela kroppen samt den neuromuskulära kontrollen.

Kan du inte utföra en rörelsen kan det bero på flera saker; vanliga orsaker är en generell stelhet i kroppen eller assymetri. Assymetri innebär en obalans mellan höger och vänster sida gällande mobilitet, stabilitet och koordination.

Testa dig med overhead squat

Utgångsposition: Stå höftbrett med hälarna. Håll pinnen/stången på raka armar över huvudet.

Gör så här: Sätt dig ner så djupt du kan. Hälarna ska vara i golvet, huvudet och bröstet framåt och pinnen rakt över huvudet. Fötterna får inte rotera utåt under rörelsen, höfterna måste komma under knäleden. Knäna måste gå i samma riktning som fötterna. Klarar du inte av dessa kriterier har du ett eller flera problem som behöver lösas.

Annonser

One thought on “Overhead Squat – multieffektiv

  1. Pingback: Orörligheten och Göteborgsvarvet | starkochsnabb

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s