Undvik axelproblem med bättre balans

Många har problem med sina axlar/skuldror och försöker bli av med det på gymmet. En vanlig strategi är ”lika många press- som dragrörelser”, men tankesättet riskerar att göra problemen värre.

En balanserad träning är viktig för att undvika överbelastningar och sidoskillnader, en stor orsak till skador. Ett vanligt och ganska bra tankesätt som personliga tränare för in i träningsprogram är ”lika många horisontella/vertikala dragrörelser som horisontella/vertikala pressrörelser (exempelvis rodd-bänkpress och chins-militärpress)”.

Problemet i fallet rodd-bänkpress är att skulderbladets position kommer att vara likadant i båda övningar, adducerat och sänkt. Det är fel för att det  att sågtandade muskeln (serratus anterior) – som vill rotera skulderbladen uppåt – blir ineffektiv och svag i sitt arbete. När serratus anterior arbetar ineffektivt och ”antagonisten” rhomboideus (som roterar skulderbladet nedåt) tränas i både bänkpress och rodd vinner den senare dragkampen om skulderbladet. När det här händer är risken för inklämning (s.k. impingement) stor, vilket för den oinvigde betyder både smärta och svårigheter att lyfta armen.

I fallet chins-militärpress finns ett liknande problem i och med att båda övningarna inåtroterar i axelleden. Det skapar obalans gentemot utåtrotatorerna, även här en skade- och prestationsrisk.

Kort sagt räcker det inte att balansera träningen i bara en dimension och utifrån ett litet antal övningar, det behövs en ”helhetssyn” och djupare analyser av vad varje övning och kombination av övningar har för vinster och brister och utifrån det bedöma vilka ytterligare komplement som behövs.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s