Myter om träning del 1: Knäböj

Det är farligt om knäna passerar tårna när du gör knäböj, det kan skada dina knän. Vanlig myt.

Mina pt-klienter som har tränat BodyPump reflekterar ofta över hur jag lär dem knäböja: Är det inte farligt om knäna hamnar framför tårna när jag knäböjer?

Nej, det är inte farligt. men det är en vanlig myt, varifrån den kommer är för mig okänt. Sanningen är att knäna måste passera tårna för att du ska kunna göra djupa knäböj. Och det vill du göra, förutsatt att du inte har styrkelyftarambitioner.

I en amerikansk studie har man undersökt ledkinetiken i knäböj vid två olika utföranden – med och utan knän förbi tårna. I ena fallet placerades en planka framför knäna så att de inte kunde passera tårna och i det andra kunde knäböjen utföras så att knäna passerade tårna.

Forskarna fann att genom att begränsa knänas möjlighet att passera tårna blev framåtlutningen av bålen stor. Det ledde till en minskning av vridmomentet i knäleden med 22 % samtidigt som vridmomentet i höftleden ökade med 1070 %. Knäna tog lite mindre stryk, men ryggen desto mer. Och det är inte knäna som är mest skadedrabbade i knäböj, det är ländryggen. Anledningen till det kan bli ett eget blogginlägg framöver.

Annonser

2 thoughts on “Myter om träning del 1: Knäböj

  1. Intressant att en studie gjorts på detta! Den naturliga vägen att röra sig borde logiskt sett (för att jobba i energisparande kraftriktning) vara att just sätta sig neråt (knäna framför tårna). Finns mycket spännande att diskutera kring detta… Bra inlägg!

    • Kul att du gillade inlägget, det finns massor att diskutera!

      Hur olika personer knäböjer skiljer sig åt beroende på vilket mål dom har. En styrkelyftare kommer arbeta genom att trycka höften bakåt så att skenbenen kan hållas vertikala och knäna passerar inte tårna, det innebär i sin tur att bålen kommer att fällas framåt och dom kan på det sättet aktivera posterior chain maximalt och på så sätt lyfta mest vikt.

      En tyngdlyftare kommer att arbeta bakåt-nedåt istället med knäna framför tårna, detta för att kunna hålla bålen vertikala och inte tappa stången. Om knäna i det här fallet inte fick passera tårna skulle understödsytan minska och gravitationscentrum förflyttas bakåt. Det här skulle leda till att personen trillar bakåt.

      Har du någar ideer på myter eller diskussioner som du vill att jag skriver om får du gärna höra av dig!

      /Erik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s