Turkish Get-up funkar på alla nivåer

Turkish Get-up är en övning många av mina pt-klienter får göra för att den har så många fördelar. Svår att utföra perfekt men lätt att anpassa i svårighetsgrad.

Övningen ger dig bland annat:

  • förbättrad stabilitet kring skulderbladet, vilket påverkar axel- och nackhälsan positivt,
  • förbättrad bröstryggsmobilitet,
  • förbättrad bålstabilitet och
  • förbättrad mobilitet i höftleden, i alla rörelseplan.

Turkish Get-Up är annorlunda mot mer traditionella styrkeövningar eftersom du arbetar i alla rörelseplan, går från liggande till stående och samtidigt arbetar med rörelser som finns inbanade i nervsystemet sedan födseln (ett exempel på en sådan rörelse är att rulla).

Bra för att upptäcka sidoskillnader
I övningen arbetar man med en sida åt gången och som tränare är Turkish Get-Up därför ett bra verktyg för att ”screena” dina klienter efter sidoskillnader och få en chans att arbeta bort skillnaderna, som är vanliga orsaker till skador.

Kör ”Naked” i början
Liksom i alla andra övningar går det att anpassa övningen och utvecklas i den. Första steget kan vara en så kallad ”Naked Get-up”, utan vikt. När den är perfekt lägger man till en mindre vikt som man sedan gradvis försöker öka.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s