Kettlebell Swing mot ländryggssmärta

De allra flesta får ont i ryggen någon gång i livet och då framför allt i den nedre delen av ryggen. Det vanliga rådet – vila – hjälper inte långsiktigt och riskerar att göra besvären värre. Rätt övningar är en säkrare väg att gå.

Vladimir Janda, tjeckisk terapeut, kallar ryggproblemet Lower Cross Syndrome. Det är mycket vanligt i västvärlden för att vi har en tendens att sitta oss igenom livet. När vi sitter för mycket blir höftböjarna stela och överaktiva. Det leder till att sätesmuskulaturen blir hämmad och underaktiv. När sätet inte kan göra sin del av arbete kompenserar musklerna i nedre delen av ryggen och arbetar för mycket, vilket i sin tur hämmar magmusklerna.

Hur bryter man det dåliga mönstret?
Det finns många sätt, men oavsett metod måste rörligheten i höftböjarna förbättras och sätesmusklerna aktiveras.

En bra övning för att uppnå detta är Kettlebell Swing, där du måste aktivera sätet och ha en spänd bålmuskulatur. När sätet och magmusklerna arbetar på rätt sätt vid rätt tillfälle kan höftböjarna och ländryggen slappna av och på så vis kan ryggsmärtan gradvis försvinna.

Så här ser övningen ut:

Annonser

2 thoughts on “Kettlebell Swing mot ländryggssmärta

  1. Mycket intressant! Ska kolla på det här när jag blir frisk från influensaliknande symtom. Idag höll benen på att vika sig när jag gjorde en konstig rörelse (prata i mobil samtidigt som jag tog upp Noel och skulle bära honom ner för trappan). Har varit stel i ryggen ungefär en månad och det blir inte bättre som du beskriver har jag märkt. Har varit totalt inaktiv pga en envis förkylning. Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s